Zit ik van de week in de auto. Hoor ik de presentator van Radio 4 zeggen dat Bryn Terfel een nieuwe cd heeft uitgebracht. Scarborough Fair heet-ie. Er staan volksliedjes op, begeleid door het London’s Symfonie Orkest. Hij liet een stuk horen. Hoewel je in de auto niet heel genuanceerd kunt luisteren kon ik wel horen dat het een prachtige cd is geworden. Weet u wat de presentator na afloop zei? Ja, we moesten maar goed luisteren, want het zou wel eens de laatste CD kunnen zijn die Terfell uitbrengt. Hij is inmiddels de veertig gepasseerd en schijnt in een interview gezegd te hebben dat hij wil ophouden vóórdat ‘mensen alleen maar klappen om wie je bent en niet omdat je zo mooi zingt’. Ik heb es effe op zijn site gekeken. The snotnose is godbetert van 1965! Hij zingt als een god en heeft een uiterlijk waar hij alleen maar beter te casten is naarmate hij ouder wordt… als schurk (hij heeft ooit een prachtige Scarpia neergezet bij de Nederlandse opera), als dronkelap, als goedzak, kortom je zegt het maar. Je zou ze toch, die zangers. Hebben ze alles mee, gaan ze zich druk maken over zulke dingen. Daar ken ik me nou so ofer opwinde, kenudat?
In Tilburg zijn ze goed bezig. Daar startte de Tilburgse Concertzaal op 22 oktober een nieuwe serie, Klassieke muziek voor Dummies, gericht op een breed publiek van muziekliefhebbers. Gregor Bak gaat er klassieke muziek op een lichtvoetige manier presenteren. De toon wordt net als in het boek zowel humoristisch als informatief, zo schrijft het persbericht en het publiek krijgt tips om verder te luisteren. Beetje net als deze website dus (tenminste dat beoog ik en ik hoop dat u het met me eens bent).
Het is niet het enige initiatief van de Concertzaal om een groter publiek aan te spreken met klassieke muziek. Onlangs startte er een Concertcafé. Daarin blikt Roeland Kooijmans op zondagochtend vooruit op het programma van die maand. Roeland Kooijmans ken ik van de AVRO. Zit wel goed met die jongen. Slim, charmant en liefhebber (en Brabander en dat vind ik een pluspunt…).
Hier in Den Bosch kunt u naar een Luistercursus Klassieke muziek middeleeuwen, barok, romantiek, 20e en 21e eeuw, classicisme, opera en jazz zijn de zeven muzikale stromingen die aan bod komen.
Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar. Ga vooral, als u vindt dat u nog niet genoeg ingevoerd bent in de klassieke muziek: het brengt u gegarandeerd nog meer levensvreugde. Als niet, dan krijgt u van mij uw geld terug. (De Toonzaal 073-6122123)
In Veghel zijn ze minder goed bezig. Daar heeft de Veghelse Opera opgehouden te bestaan.
‘In alle theaters, ook in Veghel, vermindert de belangstelling voor opera’, zo schrijft de vereniging in een persbericht. ‘De tijdgeest heeft de (Veghelse) opera achterhaald’. Gek, ik heb andere berichten, maar je moet een en ander wel goed organiseren en zorgen dat je met je publiciteit en met je producties gelijke tred houdt met de ontwikkelingen in muziekland. Zou het daar niet meer aan schorten dan aan publiek? ‘Veghel’ deed mooie dingen, maar het was wel altijd een beetje ouwbollig. Start een projectkoor jongens, en schakel goeie solisten op en wees bereid je eigen ijdelheid aan de kant te zetten voor nieuwe invloeden (mooie term he, ‘opschakelen’, pikte ik van de week op mijn werk op…). Het volgende en laatste berichtje in de rij van vandaag logenstraft trouwens ook de Veghels opvattingen.
‘Carmen, Tosca, Die Zauberflöte. Brabantse operaliefhebbers worden de komende periode op hun wenken bediend. De ene na de andere operatopper staat in deze contreien op de bühne. Vol verwachting uitkijken naar de kroonaria van de Koningin van de Nacht, en opnieuw benieuwd naar het hartverscheurende ‘Vissi d’arte’ uit ‘Tosca’. Operakenner Ben Coelman, onder meer werkzaam bij de Nationale Reisopera, kan deze opera’s iedere dag horen. „Geheide krakers”, benadrukt hij. „Een opera als ‘Carmen’ van Georges Bizet zit zowel dramaturgisch als muzikaal ontzettend goed in elkaar. Een verhaal met een goede kop en kont, en meeslepende muziek die iedereen altijd wil horen. ‘Carmen’ bevat de ene tophit na de andere, een echte top tien opera. Schouwburgbezoekers zijn ook altijd weer benieuwd hoe de rol van Carmen wordt ingevuld.”
Topdrama gecombineerd met geweldige muziek, dat is de sleutel tot succes, zegt Coelman.
In de link een werkelijk prachtige ‘Stars’ uit Les Miserables, gezongen door Bryn Terfel (in het concertgebouw in Amsterdam notabene!). Luister hoe prachtig en natuurlijk zijn Engels is en let op het gemak waarmee hij articuleert. Zo moet het en niet anders. En zijn voordracht: buitengemeen sober en toch zeer veelzeggend. Hij had mij tot tranen geroerd. Zo af en toe moet je naar dit soort mensen kijken en luisteren om te weten waarom je ook al weer jezelf suf ploetert in dit leven…
Veel plezier!!