Condooms en de Königin?

Het moet niet gekker worden. Ik kijk niet veel tv, wel vaak onder het strijken. En omdat mijn handen dan druk bezig zijn, kan het wel eens zijn dat ik niet wegzap terwijl de reclame toch toeslaat. Daarom krijg ik ongewild en onbedoeld reclame-boodschappen mee. En ondanks dat ik mij tracht af te sluiten voor zoveel onzin valt het me op dat er wel veel klassieke muziek sluipt in de boodschappen?
Wie die keuzes maakt bij die reclame-jongens weet ik niet, maar misschien moeten ze eens een basis-cursusje luisteren naar klassieke muziek (voor dummies) gaan doen. Sjonge jonge!

Zo zag ik de reclame voor een nieuw model Renault vergezeld gaan van het Dies Irea uit het Verdi-Requiem. Zou u zo’n auto kopen als u wist dat daarmee de dag des oordeels was aangebroken? Tien tegen een dat je je hartstikke dood rijdt! Je kunt de Goden misschien beter niet verzoeken.

En volgens mij heeft het Koninklijk Concertgebouw Orkest leuk verdiend door een reclame in te spelen waarbij je allerlei verf-fonteinen uit de grond rond een flatgebouw ziet spuiten (ik meen tenminste de hand van Maestro Chailly te horen in deze muziek). Voor welk product de reclame is, is mij ontgaan. Dat ontgaat me trouwens meestal, tenzij ik mezelf dwing even extra goed op te letten en het goed op te schrijven. Reden waarom ik ter voorbereiding van dit logje wekenlang papiertjes door de tent heb laten slingeren, waarbij ik dan opschreef wat het muziekstuk was en voor welk product. Briefje kwijt natuurlijk?. Volgens mij ging het om de Ouverture van La Gazza Ladra, de diefachtige ekster, ook al zon twijfelachtige keuze’!.

En die auto, die langs gebouwen rijdt waar steeds stukken afvallen, die dan net niet op die auto donderen?. Daar zit ook zo?n bekende deun onder, die ik niet thuis kan brengen? U?

Kijk: dat je een (slechte) tenor een reclame voor pizza’s in laat zingen met ‘La donna è mobile’ (uit Verdi’s Rigoletto) snap ik, dan heeft het een functie, maar toen ik als klap op deze klassieke vuurpijl een reclame voor Durex-condooms zag met daaronder de aria van de Königin der nacht uit Mozart’s Zauberflöte, toen was de reden voor dit stukkie geboren.

In mijn hoofd wordt de aria van de Königin der Nacht al decennia lang geassocieerd met Cristina Deutekom. Die begon er haar carrière mee. Toen ze nog nauwelijks kon zingen, maar wel kon stem-gymnastieken verdiende ze over de hele wereld haar kost met die aria. Simpel: je rijdt de Königin in haar nachtblauwe mantel twee keer in de opera het toneel op en die kwinkeleert dan haar woede uit en kan vervolgens afschminken en het vliegtuig in naar de volgende schnabbel. Op zich trouwens niks mis mee hoor, als je die f drie-gestreept kunt zingen, moet je ‘m te gelde maken, groot gelijk.

Maar de stappen: Cristina Deutekom, Königin der Nacht, sex, Durex, die waren te veel voor mijn klassieke brein. Met open mond en de strijkbout ergens halverwege de plank heb ik staan kijken naar die over elkaar heen schuivende voetjes en de camera zien inzoomen op het nachtkastje. Ik werd er niet opgewonden van…

In de link de aria die ik bedoel ‘Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen’

Internet-orkest

Terwijl ik dit stukkie zit te typen speelt op de boxen het London Symphony Orchestra onder leiding van Tan Dun ?A Symphony for You Tube?.

Had u er al over gelezen of gehoord? Zo niet dan is hier uw kans. Ik voeg straks een linkje bij waardoor u in het woud van filmpjes en reclameboodschappen voor het nieuw te formeren orkest uitkomt. Als u talent had voor klassieke muziek (wat dat dan ook moge betekenen) en dat talent is nooit ontplooid , altijd miskend en nooit tot volle wasdom gekomen, dan is hier uw kans. Maak een video-opname van uzelf terwijl u uw deel van de Symfonie speelt en stuur ?m op. Wie weet zit u volgend jaar met een heel orkest lotgenoten in New York om de symfonie gecomponeerd en gedirigeerd door Tan Dun te spelen. Trek er tijd en geld voor uit, want ook in de klassieke muziek komt er niks voor niks. Op zijn minst kost het bloed zweet en tranen.

Mijn lief (die toch echt van me houdt) tipte mij (ook met die licht cynische ondertoon die wij beiden zo in elkaar waarderen): hier is je kans, eindelijk een doorbraak, naar New York in 2009!!!
Ik grinnikte eens gepast en schudde mijn hoofd: my auditions-days are over en da?s maar goed ook. Ik had er geen talent voor, voor het zingen van audities. Je moet van gewapend beton zijn om zo?n circuit te overleven en dat ben ik niet. Goed beschouwd bevalt de beschouwende kant van de klassieke muziek (hier op de website lekker mekkeren over wat mij er wel en niet aan bevalt) mij eigenlijk uitstekend.

Maar ga de filmpjes bekijken! Het is heel aandoenlijk Tan Dun te zien dirigeren in volstrekte stilte. Je kunt zien dat hij de muziek hoort in zijn hoofd, tot in de kleinste details. En ik schoot, onbedoeld, in een schater toen Valery Gergiev in zijn steenkolen-Engels en met zijn blik schuin omhoog naar de auto-cue een wervend tekstje insprak. Hij heeft het over ‘shit-music’, terwijl hij ‘sheet-music’ (bladmuziek) bedoelt. Ik had het even over gedaan, maar Maestro Gergiev staat niet bekend om zijn geduld en alla, het stond er verder best aardig op.

Het is een machtig mooi initiatief van You Tube, dat alle lof verdient. Sorry jongens het is niet mijn bedoeling jullie onderuit te halen. Hoe meer mensen we binnenhengelen in de wereld van de klassieke muziek hoe beter. Inderdaad: al spelen ze op stokjes: als ze maar spelen. Ooit zullen ze dan ook de schoonheid en de vervulling ervaren van de echte klassieke muziek.

Het YouTube Symphony Orchestra wordt samengesteld in samenwerking met het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, conservatoria en sterren uit de wereld van de klassieke muziek, waaronder dus Tan Dun en de wereldberoemde pianist Lang Lang.
Iedere muzikant kan auditie doen. Wie een poging wil wagen, kan tot 28 januari twee filmpjes inzenden. Hoe het allemaal in zijn werk gaat, is achter de link te vinden.
Een jury van muziekexperts selecteert uit de inzendingen 300 ‘semi-finalisten’. Gebruikers van YouTube kunnen tussen 14 en 22 februari hun stem uitbrengen op de kandidaten. Op 2 maart wordt dan bekend welke musici tot het YouTube Symphony Orchestra mogen toetreden.
De winnaars vliegen in april naar New York voor een driedaagse muziekbijeenkomst met dirigent Michael Tilson Thomas. Een live optreden in Carnegie Hall op 15 april sluit de bijeenkomst af.

Da?s nou optimaal gebruik van internet! Alles voor het goede doel.
Veel plezier; ik ben erg benieuwd naar uw filmpje!

Hier hier voor de filmpjes