Nou komt dat effe mooi uit! Deze week in alle media ging het over het You tube orkest, en ik zie net ergens op het internet dat het vandaag 52 jaar geleden is dat dirigent en componist Tan Dun geboren is. Die heeft ook het stuk geschreven en met engelengeduld alle filmpjes met zijn directie voor het stuk ?ingezwaaid? . Ik heb er eentje van bekeken en het is erg grappig hoe hij je bemoedigend vanaf het scherm toelacht en met ware liefde voor het vak kei-exact ‘droogdirigeert?.
Dus maar even een stukkie over Tan Dun en dan een stukkie over het orkest en dan wat linkjes om het zaakje te kunnen bekijken. Afgelopen woensdag hebben derlieden hun maiden-uitvoering gehad in de kleine zaal van Carnegiehall Daar mochten ze dan toch maar mooi naar toe met zijn allen, van over de hele wereld. Ze hebben vast de week van hun leven gehad en rollen vandaag of morgen weer hun thuissituaties in, moe maar voldaan en met een beetje geluk voor eeuwig verslaafd aan de klassieke muziekpraktijk.
Zoekend naar informatie over Tan Dun merk ik dat hij niet op 18 april, maar op 18 augustus geboren is (de sufferds bij Classical Almanac?). Maar de gelegenheid blijft te mooi om te laten liggen, dus we doen gewoon alsof hij op 18 april geboren is goed?
Tan Dun is een Chinees; hij werd geboren in Simao, in de provincie Hunan. Onmetelijk land, dat China, dus een provincie moet er altijd bij? Hij schijnt als kind al gefascineerd door de shimao van zijn dorp (een soort sjamaan vermoed ik?) die allerlei rituelen verrichtte met voorwerpen uit de natuur. Waarschijnlijk is daar zijn liefde voor de combinatie van natuur en muziek begonnen. Het werd hem niet in dank afgenomen, de culturele revolutie van China keek neer op zulke ?ouderwetse gewoontes?. Dun werd als rijstplanter naar een staatscommune gestuurd. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en als je bij bepaalde persoonlijkheden tegen de stroom in roeit ontwikkelt datgene wat je tegen wil houden zich alleen maar harder (ik spreek uit ervaring). Dus stelde hij zijn eigen muziekgroep samen (het woord orkest is waarschijnlijk een maatje te groot voor het instrumentarium van de groep: potten en pannen en een enkel snaarinstrument).
Een groep rondreizende opera-artiesten nam hem in dienst en van daaruit ging hij studeren aan het conservatorium, bij Toru Takemitsu, die hem sterk beïnvloedde.
In 1985 verhuisde Tan Dun naar New York City en studeerde er compositie Chou Wen-chung, die op zijn beurt weer gestudeerd had bij Edgard Varèse en deze ook had geassisteerd.
Tan Dun gebruikt vaak bijzondere en natuurlijke ‘instrumenten’ in zijn composities: waterschalen, papier en hij is ook zo slim om alle soorten media te gebruiken: video, interacties met zijn publiek. Geen wonder dat hij voor het You tube orkest wel te porren was, echt iets voor hem.
Ik vond het een inspirerend project en het stelde ook gerust: de klassieke muziek is niet dood, ze leeft, over de hele wereld en in alle media.
Ga gerust zelf eens surfen op You tube. Ik sluit een linkje in. U hoort oud-collega Tim Moen van de AVRO op de hem zeer eigen wijze het interview afnemen… Hij mocht mee naar New York, de gelukspoeperd!
Impressie van de avond