Maandag op het werk: telefoon. Een stem die ik niet verwacht en ik moet dus snel schakelen: vriend van vroeger. Hij werkt in dezelfde stad sinds een klein jaar; we waren altijd nog eens van plan iets af te spreken. Van mijn vriendenclub van vroeger is hij de enige die overgebleven is. Na zoveel jaar doet het niet meer pijn dat ik van die grote groep er nog maar eentje zie. Zo gaat dat in het leven en ik heb de beste uit de club overgehouwen…
Hij heeft een voorstel voor een afspraak: als we nou es om klokslag twaalf afspreken en iets eten en dan doorlopen naar Muziekcentrum Frits Philips (u raadt het al: we zitten in Eindhoven….). Daar zijn gratis lunchpauzeconcerten van een half uur… Dan kunnen we van te voren bijkletsen en naderhand ook nog even.
Ik informeer meteen argwanend (snobje!) ‘wat er speelt’ die middag en krijg een antwoord dat mij de haren eigenlijk te berge doet rijzen; het duo Sax & Stix, saxofoon en marimba. Not my cup of tea en dan druk ik het nog voorzichtig uit… Hij probeert: het is maar een half uurtje en als het niks is, dan is dat half uurtje ook zo weer om…. Het vooruitzicht hem weer eens te spreken haalt me over. En die kreet van ‘als het niks is dan is een half uurtje ook zo weer om’ heb ik zelf ook al eens in deze contreien gebezigd, dus toe maar.
Gauw een broodje gegeten en de zaal in. Daar gaat mijn hart open: twee jonge mensen, net van het conservatorium of nog erop. Een berg spullen op het podium en een zaal die voor ongeveer tweederde gevuld is met overwegend ouder publiek: die grijze duiven hebben natuurlijk tijd zat om op hun gemak naar zo’n concert te gaan en van de AOW hoeft het niet af: het kost: ginne kneup! Ik kan me de grijze hoofden nog goed herinneren uit de tijd dat ikzelf studeerde: bij masterclasses was er steevast een club mensen die wij onder elkaar ‘de liedknarren’ noemden: ze konden voor geen meter zingen, maar kenden het ge-ijkte Schubert- en Schumann-repertoire uit het hoofd en hadden overal een mening over (zucht). Niet het makkelijkste publiek.
De dame van het duo doet de eerste aankondiging en ik reageer bijna oubollig: dat doet ze keurig! Wij kregen daar vroeger geen opleiding in, dat moesten we zelf maar verzinnen. Pas sinds een tiental jaren wordt ook aan dat soort dingen aandacht besteed: concert-praktijk. Het eerste stuk is van Albeniz en ik ben meteen om: heerlijke muziek en uitstekend, werkelijk uitstekend gespeeld. Het is altijd leuk om naar een slagwerker te kijken, ook nu weer: die jongen heeft het er maar druk mee. Hij moet nogal eens van stokken wisselen en doet dat met die mooie vloeiende routine waarmee klassieke slagwerkers vaak werken: geruisloos de stokken neerleggen, bijdraaien, een paar andere grijpen en even vloeiend weer verder! De zaal heeft niet door dat het stuk uit drie delen bestaat, en applaudisseert na het tweede deel. Dat wordt in dank aanvaard zonder dat het duo zich erdoor uit hun concentratie laat halen.
Het tweede en derde stuk, respectievelijk van Wim Henderickx en Peter van Onna zijn wat minder toegankelijk, maar ik vind ze prachtig. Even raak ik iets meer geraakt dan de beodeling was: af en toe doet het gemis aan klassieke muziek nog zeer en ineens hebben ze me bij mijn ziel, die twee daar op het podium. Zegt ook wel iets over hun kwaliteiten.
Hieronder even gauw de stukken die op het repertoire stonden.
Isaac Albeniz, uit Suite España: Malagueña – Serenata – Capricho Catalán
Wim Henderickx, African suite
Peter van Onna, Geographies: Kyoto Anmintaku
Ga er eens naartoe als u op donderdag in Eindhoven bent: het gebouw is pas gerenoveerd en je kan er vlakbij lekker een glaasje drinken. Misschien iets leuks om een keer met collega’s te organiseren. Het duurt maar een half uurtje. Eindhoven is geen mooie stad, maar ze hebben er een hoop cultuur en je kunt er heerlijk winkelen. En als gezegd: de lunchconcerten op donderdag kosten: ginne kneup!