De actualiteiten tuimelen weer over je heen deze week. Ik geef u een bloemlezinkje…
Om te beginnen: ik ben overstag en heb tegenwoordig onder mijn eigen naam een facebook-account.. Op het werk mochten we een middag een soort training volgen over social media en ik was verbaasd over hoe groot de wereld is geworden in de tijd dat ik mijn trouwe weblogjes schreef. Webloggen is zóóó tweeduizend ehhh… vier (gemakshalve noem ik maar het jaartal waarin mijn echtgenoot begon met Stroomopwaarts).
Tegenwoordig moet je sms-en what’s-appen, twitteren, linked-innen en facebooken. Niet alles van die nieuwigheden vind ik ook een echte verworvenheid, maar ik kan met face-book wel wat en dus ga ik me daar eens instorten en als ik dat eenmaal besluit dan doe ik het ook meteen goed: ik had in een dag of vier al honderd vrienden (proest) dat u dat maar even weet…
Johannes Heesters is weer aan de beterende hand (voor wat het waard is, de man is godbetert 107, bijna 108, dus hij kan maar zo tussen het tikken van dit logje en het publiceren ervan overleden zijn, daar kan de snelheid van social media niet tegenop….). Who the f… is Johannes Heesters? zult u zeggen. Klik hier als u daar meer over wil weten.
Het Metropole-orkest scoorde een nummer één hit. Daar protesteren ze mee tegen de op handen zijnde bezuinigingen. Ik vrees dat er tegen dit kabinet geen kruid gewassen is en dat het scoren van een nummer één hit al helemaal niemand in Den Haag zich achter de oren doet krabben, maar ik gun het het orkest zo dat ze kunnen blijven bestaan (evenals Het Orkest van de 18de eeuw, dat moet ook blijven).
Beide orkesten betekenen iets speciaals in de Nederlandse klassieke wereld, dus het zou oprecht zonde zijn als die expertise verloren ging. Bovendien: wie vertelt het Frans Brüggen (de kundige maar o zo broze dirigent van Het Orkest van de 18de eeuw)?; het wordt zijn dood als het orkest opgeheven wordt.
In De Volkskrant van woensdag 30 november stond een vreselijk leuk stukkie over circulair breathing. Ik heb het met belangstelling gelezen. Ik zie het nog niet zo voor me, maar het moet kunnen.
Ik vergelijk het maar een beetje met een soort ingebakken doedelzak. De ‘normale’ ademhaling van blazers en zangers komt enigszins overeen. Ik ken een zangersoefening die een beetje het equivalent is van dat circulair breathing dat in De Volkskrant beschreven werd. Met deze oefening moet het mogelijk zijn het record van die saxofonist Colin Stetson zingend te breken.
Zet u handen in de zij, hoog, net onder uw ribbenkast, zodanig dat u de onderste ribben nog voelt. Blaas alle lucht uit uw longen (op een harde ffff), tot u het gevoel hebt dat er helemaal niks meer in zit (natuurlijk blijft er altijd een beetje capillaire lucht achter, dus maak u geen zorgen…). Adem door uw neus in en wel zodanig laag (nee, geen schouders optrekken!) dat de lucht naar uw handen gaat, die u stevig, maar niet krampachtig in uw zij houdt. Het middenrif zet dan uit.
Nu begint u lichte staccato-noten (op de vocaal à of ò) te zingen en na iedere staccato-noot laat u wat lucht binnen zodat de hoeveelheid lucht in uw longen ongeveer gelijk blijft. Heus, het voelt een beetje onwennig aan en het vereist wat training, maar het kan en als u het kunstje kent kunt u mooi meedoen aan een record-poging voor het Guinness book of records. En het is nog goed voor uw zangtechniek en longen en middenrif ook! Dat die saxofonisten niet denken dat ze de enige zijn die nutteloze kunstjes kennen (en die laatste opmerking is slechts plagerig bedoeld…).