Twee kleine gebeurtenissen deze week triggerden mij tot het stukkie van vandaag. In De Volkskrant van 24 april stond een interview met acteur Thijs Scholten van Asschat die tegenwoordig luisterboeken inspreekt. Hij kon er nog leuk over vertellen ook en hij eindigde met een waarheid die zo dicht lag bij wat ik een deze annalen ooit over ademhaling zei, dat het bijna leek alsof de woorden van Vocalies.nl waren gejat: “Adem is heel belangrijk, het voertuig van woede, verdriet, van emotie. Adem is de ziel van een persoon, adem brengt je tot leven. Mensen die niet vanuit hun buik ademen, communiceren niet.”
Gebeurtenis twee vond plaats afgelopen zondagochtend vroeg. Ik maak voor twee stations lokale radio, moet u weten. De twee uitzendingen (bij KempenFM en bij Omroep Centraal in Gemert) worden op een zodanig onzalig vroeg tijdstip uitgezonden dat niemand er last van heeft en dat ik ze zelf bijna nooit hoor; ook ik lig de meeste zondagen tussen acht en tien nog op één oor. Maar afgelopen zondag zat ik om half tien al achter de computer, al kan ik me niet meer precies herinneren waarom. Goh, dacht ik, eens kijken of ze niet sjoemelen met de uitzending en hoe ik klink op radio. Echtgenoot zat naast me. Ik viel in de uitzending in een spreekgedeelte met acteur Peter Ustinov die deeltjes uit Le Carnaval des Animaux van Camille Saïnt Saëns inleidde. Echtgenoot begon verontwaardigd te blazen: ik programmeerde toch muziek, geen gesproken woord? Ik wapperde verontwaardigd terug: hij zat me daar een beetje Peter Ustinov af te zeiken! Hoe durfde-n-ie?! Hij zweeg geschrokken en luisterde braaf naar Ustinov’s bijna griezelig perfecte Duits…
Dus vandaag maar eens over spreekstemmen, die overigens vaak weinig zeggen over zangstemmen: ik ken geweldige zangers die als ze hun stem gebruiken om te spreken mij de haren te berge doen rijzen, maar soms is het ook andersom: ik denk niet dat Peter Ustinov een groot zanger was, hoewel hij het wel durfde, zingen… Scholten van Aschat heeft een prachtige spreekstem, Job Cohen heeft een prachtige spreekstem, de oud-directeur van de AVRO, Ad ’s Gravesande heeft een prachtige spreekstem. Veul ruzie mee gemaakt met die man; hij kon de angel uit een personeelsbijeenkomst halen door zijn personeel driekwartier toe te spreken met dat prachtige geluid van hem, zonder ook maar een toezegging te doen; als makke schapen verlieten ze na afloop de zaal, murw gepraat door dat prachtige geluid. Potdomme wat was ik nijdig op hem: ik had geleerd dat je de muze zo niet in mocht zetten. Goed, voorbije tijden, nog een paar prachtige spreekstemmen: George Clooney (die heeft meer prachtigs in huis, maar daar gaat dit stukkie niet over. Vrouwennamen schieten me in dezen niet zomaar te binnen, waarschijnlijk komt dat doordat ik meer into mannenstemmen ben dan into vrouwenstemmen. Mocht u dit rijtje willen aanvullen dan hoor ik het wel.
Dus nu maar even over Ustinov. Geboren in 1921 als kind van een Russisch-Duitse vader en een Franse moeder (hop: de eerste drie talen zijn binnen). Hij studeerde aan de London Theatre Studio en debuteerde in 1938 op het toneel. Na zijn militaire dienst tijdens de Tweede Wereldoorlog ging hij ook schrijven (zijn eerste titel: ‘The Love of Four Colonels’). Zijn bekendere filmrollen: Kapitein Vere in Billy Budd, Lentulus Batiatus in Spartacus (u weet wel, met ‘stuk’ Charlton Heston) en natuurlijk Hercule Poirot, meesterdetective (in maar liefst zes films!)
En Ustinov ’deed stemmen’. Hij ‘deed’ Prins John in Walt Disney’s Robin Hood en Doctor Snuggles en hij was ooit te gast bij The Muppets, een hilarische aflevering.
Ustinov sprak vloeiend Engels, Frans, Duits, Italiaans, Russisch en Spaans. Daarnaast sprak hij enig Turks en modern Grieks en… een paar woorden Nederlands. Hij koketteerde graag met zijn talenknobbel (dat hebben we dan gemeen, want ik kan dat ook niet laten… waarschijnlijk zijn we allebei gewoon ijdeltuiten…).
Ik wilde een filmpje voor u opladen, maar er is zoveel… zoveel… en heel veel laat zich niet insluiten. Ze zijn niet gek daar bij Joetjoep. Ustinov is hilarisch bij The Muppets, ontroerend in een van zijn laatste scènes ooit, onverwacht leuk bij interviews en… u mag zelf surfen… Neem er de tijd voor, het levert u een ontroerend uurtje van puur geluk op. Bij alle ellende op TV is dat een groot goed.