Het leven van een columnist is heus niet makkelijk, dat u dat niet denkt…. De ene week jengel je bij alle vrienden dat je ‘nog niks hebt voor zaterdag en help me nou eens aan een onderwerp’ en de andere week moet je je in alle bochten wringen om alle onderwerpen van enige importantie besproken te krijgen. Tenslotte heb je als columnist over alles een mening, toch? Dus wordt dit weer een caleidoscopisch berichtje.
De Salzburger Festspiele zijn weer begonnen, maar niet geruisloos zoals de afgelopen jaren het geval was. Ze hebben in Salzburg gebroken met een traditie die al sinds 1920 heerste… De Festspiele openden altijd met het moralistische toneelstuk ‘Jedermann’ op teksten van Hugo von Hofmannstahl, op het Domplein. In 1989 was ik bij de generale repetitie van het stuk. Toen werd de hoofdrol gespeeld door Klaus Maria Brandauer. Ik heb gesmuld, dat kan ik u wel vertellen. Het was bloedjeheet op het plein en de wespen teisterden het publiek, maar daar heb ik allemaal geen last van gehad; ademloos van begin tot eind heb ik gekeken.
Dit jaar niet, dit jaar opende Haydn de Spiele, het Oratorium Die Schöpfung. Jedermann moest wachten tot de zaterdag.
En dan het berichtje vorige week dat het Combattimento Consort Amsterdam (zo heten ze voluit) stopt. Medio 2013 hebben ze een soort afscheidstournee en daarna gaat oprichter en leider Jan Willem de Vriend zich toeleggen op dirigeren. Kunt u tegen een klein katje mijnerzijds? Het zou tijd worden, want hoewel hij een fabelachtig goed musicus is met een uitstekend ontwikkeld stijlbesef en een prachtige mentaliteit, is zijn directiegebaar nou niet je dàt. Gelukkig vertelde hij bij de Schöpfung waar ik ‘onder’ hem mocht zingen er zoveel bij dat ik (en met mij de andere 80 zangers van het Brabantkoor) toch wel begreep wat hij wilde, maar een echt exact gebaar was het niet. Schatje is-ie wel hoor, die Jan Willem, dus het zal uiteindelijk wel goed komen. Ik hoop dat hij geen spijt krijgt van zijn beslissing.
Tsja, en vandaag in 1750 stierf Bach. Daar kun je als klassieke muziek columnist niet omheen. Ik heb u al meerdere malen verteld over mijn ambivalente gevoelens omtrent zijn muziek, maar ik kom meer en meer geïsoleerd te staan. Dat bleek weer eens uit een artikel in het Eindhovens Dagblad waar een muziektherapeute verklaarde enorm op te knappen van Bach ‘met name als ik Bach speelde, kreeg ik weer overzicht in mijn hoofd” zo schreef ze. Gek, Bach spelen kan ik al helemaal niet. Ik moest voor mijn examen bijvak piano op het conservatorium een Inventie van hem spelen en werd er knettergek van; mijn beide hersenhelften zijn niet op Bach’s polyfonie ingesteld. Oeioei wat heb ik hem vervloekt (stilletjes dan hȅ). Ze heeft wel een punt hoor, die mevrouw (ze heet Karima Matser), ik raad mensen wel eens aan Bach op de I-pod te zetten als ze operaties ingaan. En het werkt helend, alleen niet voor mij, doe mij maar Verdi of Puccini. Als ik dan toch mag kiezen…
Laatste berichtje en dan schei ik eruit: het IVC is dit jaar weer in Den Bosch en vanaf 1 augustus zendt Brava.nl voorbeschouwingen en nabeschouwingen uit. Er wordt veel herhaald, maar ach dan komt u in de stemming. Het ‘echte’ concours is van 21 tot en met 30 september bij ons in Den Bosch in het Theater aan de Parade, waarvan ze nog steedds niet weten in Den Bosch of ze het gaan verbouwen of elders een nieuw gaan neerzetten, dus u zult het met de onderkomen knip moeten doen die er nu staat. Legendarisch slechte akoestiek en bedonderde voorzieningen, maar ach, waarom echt zuinig zijn op zangers of andere artiesten. Ze moeten maar blij zijn dat ze in Den Bosch mogen zingen… toch?
Die laatste opmerking is een geintje hoor…
Zo, en een columnist die het me nadoet in één column de Salzburger Festspiele, het Combattimento Consort, Bach en het IVC aan elkaar de koppelen mag zich melden.