Als het me lukt dit berichtje zelfstandig te plaatsen zijn er twee mijlpalen: dat feit en een vernieuwde website. We gaan de oude hierop overzetten. U kunt al weer podcasts luisteren, maar mijn oude stukkies zijn nog niet beschikbaar en de linkjes ook nog niet, maar dat komt!
Prachtige opera: in de Koninklijke Schouwburg Den Haag Medee van Luigi Cherubini.
Médée heeft een beetje een vreemde geschiedenis: oorspronkelijk geschreven voor het Parijse Théâtre Feydeau. Het was een opera met aria’s en gesproken woord tussendoor. Waren ze nou van die oorspronkelijke vorm afgebleven dan zou het misschien beter afgelopen zijn met de opera. Maar voor een uitvoering in Frankfurt am Main in1855 werden de dialogen op muziek gezet door dirigent/componist Franz Lachner. Voor de uitvoering in Italië werden die Duitse teksten weer vertaald door Carlo Zangarini. De meeste uitvoeringen hanteren nog steeds die teksten, maar toen ik het las werd ik al een beetje ongerust. Twee vertalingen van de oorspronkelijke teksten, daar wordt het als regel niet beter van…
Het verhaal is van een verschrikkelijkheid die zijn weerga in de opera nauwelijks kent.
Het is de avond vóór het huwelijk van Glauce met Jason, die het Gulden Vlies heeft teruggehaald. Hij heeft zijn opdracht met succes kunnen uitvoeren dankzij de hulp van tovernares Médée, Ze is Jason naar Korinthe gevolgd en heeft hem twee kinderen geschonken. Jason heeft Médée in de steek gelaten om met Glauce te trouwen. Médée.zint op wraak.
Jason en haar vader proberen Glauce gerust te stellen. Maar…. Er meldt zich een gesluierde brouw aan de poort en als ze binnen is blijkt het Médée te zijn en ze komt om Jason. Ze wordt verbannen naar Korinthe en moet dezelfde dag vertrekken, anders gaat ze de kerker in.
Médée smeekt Jason af te zien van zijn huwelijk met Glauce. Eerst smeekt ze nog en daarna verwijt ze en daarna dreigt ze…..
Ze mag haar kinderen niet zien van Jason en dus vervloekt ze hem. Over gestapelde emoties gesproken…
Médée roept de goden van de Hades op haar te helpen bij haar wraak. Ze weet het voor elkaar te krijgen een dag uitstel van haar verbanning te krijgen om afscheid te nemen van haar kinderen. Jason wil eerst de kinderen niet aan haar toe vertrouwen, maar geeft uiteindelijk toch toe.
Terwijl ze op de kinderen wacht hoort ze de klanken van de huwelijksplechtigheid. Ze zweert Jason’s nieuwe bruid te zullen doden.
Dat doet ze op een wrede manier: ze laat haar kinderen een vergiftigde kroon, juwelen en een mantel geven.
Daarmee zet haar verschrikkelijke wraak in. Glauce wordt verteerd door het vuur uit de mantel en Médée onderdrukt haar moederlijke gevoelens, sleept de kinderen mee de tempel in en vermoordt ze. Jason stormt de tempel in, maar is te laat. Ze orakelt dat Jason de rest van zijn leven zal zwerven, de tempel vliegt in brand en Médée stijgt ten hemel.
Wat een verschrikkelijke rol om te zingen…. Ik kan niet van heel veel moederlijke gevoelens worden beschuldigd, maar zo’n rol zou zelfs mij te ver gaan.
Maria Callas heeft de opera nieuw leven ingeblazen en voor haar moet het ook door merg en been zijn gegaan. In 1953, toen ze nog jong was heeft ze een volledige opname ervan ingezongen en ze inspireerde ook Pasolini in 1970 tot zijn verfilming waarin ze ook de titelrol vervulde. Neris.
De première was in Den Haag op 25 november en 6 december is de laatste voorstelling.
De Italiaanse sopraan Capucine Chiaudani en de jonge Amerikaanse sopraan Maribeth Diggle zingen afwisselend de rol van Médée. De recensies zijn redelijk tot goed. Gaat dat zien.
Ik vond buitengewoon intrigerende filmpjes met sopraan Nadja Michael in zowel het Frans als het Italiaans. Ik vind het wel meevallen met die dialogen (die ze hier weer gewoon gebruiken) en de moderne enscenering werkt prima hier. Buitengewoon beklemmend acteerwerk, wat een vrouw! Echt haar rol, iemand merkte op dat ze eruit ziet als Amy Whinehouse in een van de Franse ensceneringen. Dat is ook zo. Some people have it all: een lijntje om jaloers op te zijn, acteertalent, zangtalent en tegenspelers waar je wat mee kunt. Affijn, surft u vooral zelf. Voor mij blijft de enscenering met Callas uit 1953 niet (meer) overeind bij zoveel nieuw talent. Maar het is maar een mening…