Toch maar even gauw opschrijven, nu is het allemaal nog vers. Het waren vijf heerlijke dagen in Bremen. Mijn Maiden-voyage met Musico reizen. Ik was erg blij met chauffeur Rob die rustig en sturend (letterlijk en figuurlijk) op de achtergrond was. Lieve gasten had ik, niks moeilijks gebeurd en wel een paar hele leuke dingen…
We hadden bijvoorbeeld drie opera’s te bekijken. Van zeer uiteenlopende aard, mag ik wel zeggen. Toch was het de meest bekende opera die mij de haren te berge deed rijzen.
Van ‘Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny’ (oftewel kortweg ‘Aufstieg’) kun je geks verwachten en daar schrok ik dan ook niet van. Een keiharde wereld schildert Kurt Weill ons, geen uitzicht op iets beters, vriendschap en liefde zijn slechts tijdelijk en vervuld van eigenbelang. Als je het operahuis uitkomt moet je even schudden om zoveel uitzichtloosheid (is dat een woord?) kwijt te raken. Zeker rond kerst, als er van die tearjeakers op tv zijn en je de vrede en het vreten, soms tegen wil en dank door je strot geduwd krijgt. Ik had het niet willen missen, die voorstelling, toch echt niet….
Over Orlando Furioso schreef ik hier kortgeleden. Eigenlijk de beste van de drie producties, in ieder geval de meest evenwichtige… Een moderne enscenering die hout sneed, geweldig zingende solisten, de Bremer Philharmoniker die ineens onder dirigent Olof Boman ook werkelijk fantastisch Barok konden spelen, kortom: veel te genieten…
De laatste avond zat ik bijna kwispelend in de bus: Verdi was aan de beurt: La Traviata zou deze reis afsluiten en mijn dag kon niet stuk…. toch???? Nou, laat ik zeggen: ik liet ‘m niet stuk maken: ik was in uitstekend gezelschap en er werd prima gezongen, maar de regie….. laat ik hier maar eens eerlijk zijn, het is tenslotte mijn website… bagger was het, die regie… oef, wat zou ik graag die regisseur de oren hebben willen wassen. Ik weet dat het ‘in’ is om opera’s modern te regisseren en er van alles en nog wat ‘hinein te interpretieren’ en ik kan in veel mee, want soms brengt het nieuwe inzichten en in ieder geval kun je de stelling hanteren dat ‘opera blijkbaar van alle tijden is’ (en dus moet blijven), maar wat er hier gebeurde…
Het werd een one woman show. Violetta was de hele productie op het toneel en was en bleef alleen. Achter een gazen doek zat het (uitstekend en nu weer romantisch spelende) orkest en het koor en de overige solisten zaten op het balkon. De overige solo’s werden dus uit de zaal naar voren gezongen (alle ingrediënten voor ongelijk spelen dus levensgroot aanwezig en dat gebeurde dan ook, er hielp geen prima zwaaiende dirigent aan….) Als de andere solo’s aan de gang waren acteerde Violetta de aria vol… Ik wist niet wat ik zag…. Wat had ik graag het verdriet van Alfredo en de ontdooiende Germont in het gezicht willen kijken tijdens hun prachtige aria’s. Wat had ik graag het koor op het feest gezien en het prachtige duet aan het einde gewoon op de rand van het (doods)bed van Violetta (en dat had dan best een krakkemikkig twijfelaartje van Ikea mogen zijn…). Niks van dat alles… alleen was ze en alleen bleef ze…
Ik moet het haar nageven: ze hield vol – sopraan Patricia Andress – en zong prachtig (al ‘haalde’ ze niet alle hoge noten). En ook de overige solisten zongen mooi. Ik zat onder het ver uitstekende balkon en ervoer veel als ongelijk, maar mijn gasten die midden in de zaal zaten zeiden dat het daar meeviel). Ze maakte een wanhopige, eenzame en gefrustreerde vrouw van Violetta. Ze leek aan het einde van de avond nog niet uitgeput en dat is ook te bewonderen (misschien merkt u dat ik probeer te zoeken naar dingen die wel goed gingen).
Ik was echter geen moment geraakt; bij ensceneringen waarbij ik het verdriet bij de anderen om hun verlies en het lot van Violetta wel zie hou ik het normaal niet droog… (sentimentele dweil die ik ben). Een gemiste kans voor mij en voor het hele publiek vind ik en voor mijn gasten (ik noem ze al ‘mijn gasten’ merkt u wel…?)
In het eerste filmpje kunt u zien wat ik bedoel. Chauffeur Rob ging zoeken op YouTube, want wilde nou wel eens weten waarom ik zo teleurgesteld was. Hulde aan Rob! Nu kan ik u laten zien wat ik bedoel…
In het tweede filmpje een opname van ook een moderne enscenering waarbij Alfredo wel het toneel op mocht, de Salzburger Festspiele van 2005. Ja ja, ik weet het, het is mijn lievelingstenor Rolando Villazon, maar ik heb nog wat in te halen van afgelopen donderdag, dus ik vind dat het mag…. En Anna Netrebko is prachtig als Violetta. Enjoy!