Allereerst: er staat weer een nieuwe podcast klaar om beluisterd te worden! Zie de grote icoon hiernaast!
Wat hadden we een heerlijke tijd in Bad Kissingen. Ik was er met Musico van 19 tot 23 juni, ter gelegenheid van de Kissinger Sommer. Heerlijk tuttelstadje: een enorm Kurort, prachtige tuinen, geen papiersnipper op de grond te bekennen. Palmbomen (echt!) bananenplanten, strandstoelen waar je gewoon op mocht gaan zitten en die niet vernield werden. Heilzaam water (dat overigens vies smaakte….) zomaar uit de muur. En overal bulkte de muziek je tegemoet. Het orkest in het Kurhaus speelt 15 concerten per week: u leest het goed: 15 per week! Bij mooi weer kan het podium naar buiten gedraaid worden en geniet iedereen die in het park rondloopt van de opgewekte klanken van een goed spelend salon-orkest,
De grote klassieke muziek-namen komen er in een maand tijd allemaal langs. Wij hadden het Orkest van de Bayerische Rundfunk, het Symfonie-orkest uit Luzern en Praag en een prachtig recital van veelbelovend talent, sopraan Anna Prohaska. We hebben er intens van genoten en hoewel het hard werken is voor een reisleider heb ik mijn hart opgehaald en kreeg ik alleen maar meer energie. ‘s Morgens om 5 uur zongen de vogels me wakker en draaide ik me glimlachend in bed nog eens om en sliep mijn Kurort-slaap tot ik om half acht uit bed sprong.
Curieus detail: na de uitvoering van Die Schöpfung was er ovationeel applaus. De Duitsers zijn volgens mij niet van het opstaan tijdens het slotapplaus. Ze blijven zitten, maar ze houden wel vol. De langste tijd op mijn horloge was negen minuten klappen; mijn handen waren knalrood…. Heerlijk publiek! De intendant van het festival, een dame met de ene dag een nog wanstaltiger hoedje dan de andere stiefelde – ook niet meer jong – het podium op. Ze greep de microfoon en voegde ons in onvervalst zuid-Duits toe: ‘als u wil mag u zo dadelijk rustig verder klappen, hoor, maar ik wilde maar even vertellen dat Duitsland- Ghana op 2-2 staat, dan hoeft u niet naar huis te rennen om de tv aan te zetten…”.
Er sloeg een golf van lach door de zaal en iedereen klapte bedaard verder…. De solisten zijn nog twee keer terug gekomen om te buigen. Andermaal werd bevestigd: voetbal is de belangrijkste bijzaak ter wereld. Geweldig!
Mooie gelegenheid om u kort iets te vertellen over Die Schöpfung.
‘Hier is het begin der boeken, begin in het begin.’ Zo luidde het advies van Bartheleman met de bijbel in de hand, toen Haydn hem om advies vroeg voor een groots en meeslepend werk.
Het originele manuscript is sinds 1803 verdwenen. Een in Wenen gepubliceerde versie dateert van 1800 en deze partituur vormt tegenwoordig de basis van de meeste uitvoeringen.
Het componeren van Die Schöpfung was voor Haydn een diep gevoelde daad van geloof. Hij schrijft ergens: “Ik was nimmer zo devoot als tijdens het werk aan De Schepping. Ik viel elke dag op mijn knieën en bad tot God om me de kracht te geven het werk te voltooien.”
Die Schöpfung is geschreven voor drie zangsolisten (sopraan, tenor en bas), vierstemmig koor en een groot, laat-klassiek orkest. Tijdens de recitatieven wordt ook een klavecimbel of fortepiano gebruikt.
De drie zangsolisten vertegenwoordigen de drie aartsengelen, die over de eerste zes scheppingsdagen vertellen en deze becommentariëren: Gabriël, Uriël en Rafaël.
In het derde deel verschijnen ook Adam en Eva ten tonele. Ze zingen een heel zoet duet dat getuigt van hun liefde. Grenzeloos naïef, maar o zo prachtig gecomponeerd.
In de link een opname van het prachtige duet ‘Holde Gattin’. Heel zoet allemaal en erg onge-emancipeerd … maar wel heel schattig…. De hele Schöpfung is trouwens ook te vinden onder leiding van Bernard Haitink. Allemaal prachtig. Ik hoorde het in het theater allemaal aan en dacht…. ‘Was het leven maar zo ongecompliceerd’…