Allereerst: er staat een nieuwe podcast klaar om beluisterd te worden…. zie de grote icoon hiernaast.
Och, soms is het leven van een stukkiesschrijver (ik verzin deze term overigens niet zelf: wijlen Simon Carmiggelt heeft ‘m bedacht) moeilijk, maar soms ook krijg je zoveel op je blaadje geserveerd dat het alleen maar moeilijk is om te kiezen. Neem bijvoorbeeld De Volkskrant van 23 juli jongstleden: op één dubbele pagina maar liefst vier namen van vocale klassieke muziek-makers in de breedste zin van het woord: Bertold Brecht’s muzikale theaterstuk (wat is er mis met de term ‘opera’?) ‘Life of Galileo’ gaat op Broadway – eindelijk – dat had namelijk al in 1947 gemoeten.
Het Monteverdi Choir heeft een nieuwe CD: ze vertolken bijna griezelig perfect composities van ouwe Engelse componisten (Tallis, Byrd, Tomkins en White worden genoemd).
En verder zijn er nieuwe producties van De Münchner Symphoniker, die een wat rammelend instrumentaal programma brengen van onder meer muziek van de labiele en te jong overleden componist Hans Rott, maar ook – en dat is voor mijn weblog interessant – zijn ‘Liederenreis’ onder de titel ‘Balde ruhest du auch’. Een nieuwe naam die deze liederen zingt: Michael Volle.
Het meest intrigerend voor mij als gesjeesde sopraan is echter de naam van mezzo Julie Boulianne. De recensente schrijft dat haar stem ‘als smeltende chocolade van het ene register naar het andere glijdt’. Nou, daar wil ik meer van weten, want registerbreuken was een dingetje voor mij, zowel toen ik zelf zong als wanneer ik les gaf. Het is voor sommige stemmen heel lastig om netjes over die registerbreuken heen te zingen, dus als iemand dat smeltend als chocolade kan, dan wil ik daar meer van weten.
Julie Boulianne werd geboren in 1978 in Dolbeau-Mistassini, het Frans sprekende gedeelte van Canada.
Ze studeerde aan de Juilliard School of Music de New York en de l’École de musique Schulich de l’Université McGill (een hele mondvol….) . Daarna – en dat zal meer toegevoegd hebben – bij Renata Scotto, Roger Vignoles en William Christie. De prijzen en debuten beginnen meteen binnen te stromen en haar carrière gaat als een dolle: in 2011 al debuteert ze aan The Met.
Een paar rollen: Fragoletto in Les Brigands, Cherubino in Mozart’s Le Nozze de Figaro, Béatrice in Béatrice et Bénédict van Berlioz. Bovendien zingt ze het ene concert na het andere in top-concertzalen.
Ik zocht haar op bij YouTube en besloot een filmpje te kiezen waarop ze een opname inzingt van de aria uit Händel’s Alcina ‘Stà nell’Ircana pietrosa tana’. Heerlijk om haar echt aan het werk te zien en ook heerlijk om de toewijding te zien van de rest van het orkest. Als je een opname maakt en je lekker kunt bewegen zoals je wil, zonder hinder van publiek of kostuums, of enscenering, dan leidt dat altijd tot betere resultaten dan life op het toneel.
In deze inktzwarte dagen waarin de wereld opnieuw in brand lijkt te staan en waarin een mensenleven niet meer waard lijkt te zijn dan een minuut stilte is er altijd de troost van de klassieke muziek. Mediciijn tegen alle hufterigheid. Ik zeg niet dat uw verdriet ervan geneest, maar het helpt het wel te dragen.
Als u wat doorsurft op YouTube kunt u trouwens horen dan de stem inderdaad als een soort vloeibare, pure chocolade van het ene naar het andere register glijdt. Maar ja, bij die klanken was geen bewegend beeld…