Een van onze naties grootste (Lied)zangeressen is mezzo-sopraan Christianne Stotijn. Ze maakt een soort uitstapje naar opera en toch weer niet. Raadelsachtig? Ik breng uitkomst.
Op 27 februari 2015 is in het Wilminktheater in Enschede ‘De Uilenpriesteres van Orplid’ in (Nederlandse) première gegaan. Een sprookje over de zoektocht van Zarja. Zarja is op zoek naar haar moeder Ruda. Als baby werd Zarja gevonden aan het strand van het eiland Orplid. Een uil, die haar net op tijd uit handen van vreemde wezens redde, nam haar mee naar het vasteland en bracht Zarja groot. Zarja is haar hele leven nieuwsgierig naar Orplid. Ze is 17, maar mag het eiland pas betreden als ze 21 is. Op een gegeven moment verdwijnt de uil.
Zarja wacht drie dagen , maar dan neemt ze een besluit en reist naar het spookachtige eiland om eindelijk antwoord te vinden op al haar vragen.
Er staat een intrigerende foto bij de aankondiging voor de voorstelling: Stotijn met een uil op haar knie. Dapper hoor (als de foto niet ‘geshopt’ is). In het dagelijks leven zijn uilen geen aardige vogels; in het sprookje is de uil dat wel.
Christianne Stotijn schreef zelf het sprookje en Sieb Posthuma, overleden in augustus 2014, ontwierp de kostuums en het decor, pianist Hans Eijsackers begeleidt. De muziek bestaat onder ander uit ‘Erlkönig’ en ‘Der Zwerg’ van Schubert, ‘Trepak’ van Moessorgski, ‘ Slaapliedje’ van Tsjaikovski of het spookachtige ‘Die Geister am Mummelsee’ van Hugo Wolf. Ook de Nederlandse componist Fant de Kanter schreef liederen die Stotijn gebruikt. De liederen zijn van een sterke programmamuziek-inslag (een term die ik ter plaatse verzin). Ik heb me al eens vaker hier afgevraagd of het niet nieuwe inzichten zou opleveren als we liederen die zich daarvoor lenen met een meer theatrale aanpak zouden benaderen. Vooral Erlkönig vind ik een prachtig voorbeeld. Denk je eens in dat je de drie karakters die in het lied aan het woord zijn ook apart zou kunnen laten zingen, in plaats van door één zangstem. Om maar eens een mogelijkheid te noemen. Een open mind van de toehoorder is wel vereist
In het filmpje de trailer van de voorstelling. De voorstelling is voor kinderen vanaf 9 jaar. Als u het kind in uzelf nog kunt vinden (een voorwaarde voor gelukkig zijn, dunkt me) ga dan kijken. Ik heb voor u gespeurd, maar vind geen verdere data waarop de voorstelling nog eens gespeeld wordt, terwijl die toch het hele land door zou moeten dunkt me…. Als ik ze wel vind ga ik het u vertellen, waar en wanneer, want deze voorstelling moet een kans krijgen!
.