Allereerst: er staat weer een nieuwe podcast op de website: zie de grote icoon hiernaast.
George Friedrich (ik noem ‘m altijd ‘George’ als het om Engelse teksten gaat en ‘Georg’ als het om Duitse gaat, zelf verzonnen) Händel’s ‘Jephta’ is een dramatisch oratorium (lees: ‘opera’) in drie delen. De Nationale Opera had dezer dagen de première en de recensies waren jubelend. Ik las in de hoofdrollen de naam van Anna Prohaska en die ken ik. Die hoorde ik dik twee jaar geleden in een liederenrecital tijdens de ‘Kissinger Sommer’ (iedere zomer in het charmante Kurort Bad Kissingen) en toen dacht ik al: dat wordt een hele grote: een stem als een klok en een hele scherpe alerte geest. Gouden combinatie voor een mooie carrière.
Jephta is gebaseerd op delen uit het oudtestamentische Bijbelboek Rechters en de tragedie ‘Jephthas sive votum’ van George Buchanan uit 1554.
Jephta ging in première onder leiding van de componist zelf in Londen in het Theatre Royal op Covent Garden in februari 1752.
Jephta heeft twee hoogtepunten: het dramatische recitatief ‘Deeper, and deeper still’ uit het tweede bedrijf en de aria ‘Waft her, angels, thro’ the skies’ (door mij grinnikend vertaald met ’Smijt haar door de lucht, gij engelen’) uit het derde bedrijf.
Plot
Jephta voert de Israëlieten aan in de strijd tegen de Ammonieten. Ze hebben hem dat gevraagd omdat Jahwe niet aan hun kant staat zolang ze ook andere goden vereren. Onder leiding van de godvruchtige Jephta zouden ze kans maken op de overwinning. Hij stemt toe en stelt als eis dat hij na de overwinning Israël mag besturen. Hij zweert dat hij als dank aan Jahwe de eerste persoon zal offeren die hij na de veldslag tegenkomt. Laat dat nou net zijn eigen dochter zijn! Hij valt flauw van de schrik.
Hij wil echter de belofte wél nakomen en dochter Iphis is bereid haar leven te offeren. In de Bijbel loopt het slecht af, maar in de achttiende eeuw wilde men een goede afloop. Händel, ook niet gek, verzint een ‘deus ex machina’: op het kritieke moment komt er een engel die namens Jahwe diens beslissing herroept op voorwaarde dat Iphis zich de rest van haar leven aan Jahwe wijdt.
Ga vooral naar de website van de Nationale opera. Ik kan het niet beter verwoorden dan zij hebben gedaan. Grote namen staan er: ik noemde al eerder sopraan Anna Prohaska en zij heeft een bijzondere tenor aan haar zijde: Bejun Mehta. Ivor Bolton dirigeert en regisseur Claus Guth heeft zijn sporen ook al verdiend. Het is geheid een geweldige productie!
In het filmpje de trailer van de opera.