Ja, hoor, hij gaat door, de reis naar Düsseldorf met Musico, in mei! Ik ga ‘m begeleiden en verheug mij daar (als altijd) uitzinnig op. Het wordt dit keer een busreis en geen vliegreis. Dat heeft een paar voordelen voor een reisleider: je hebt je gasten heerlijk bij elkaar én in een eigen klein ‘concertzaaltje’ (zijnde: de bus; al moet je even het geluid van de motor naar een zijkantje van je hersenpan duwen). En je hebt als reisleider een collega (zijnde: de buschauffeur – bij Musico hebben ze alleen maar léuke dus dat zit alvast snor).
We gaan in Düsseldorf en Duisburg naar het Festival 20e eeuwse opera. Drie geweldige avonden worden het: twee zogenaamde double bills, de eerste met ‘Petroesjka’ van Stravinsky en ‘L’enfant et les sortilèges’ van Ravel en de tweede met ‘Il Pigmalione’ van Donizetti en ‘Ariane’ van Martinů. We sluiten af met ‘Peter Grimes’ van Benjamin Britten.
Allemaal niet erg voor de hand liggende titels, maar het smullen begint nu al: ik ga de opera’s inleiden zoals een reisleider van Musico betaamt en dat betekent dat ik er nu al in ga duiken. Het is ook voor mij niet allemaal voor de hand liggend repertoire, dus ik zal veel opsteken van dat induiken…
‘L’enfant et les sortilèges’ heb ik ooit gezien, al is dat zo lang geleden dat ik u niet meer kan vertellen in wat voor regie en bij wat voor gelegenheid. De rebellie van het jongetje sprak me zo aan dat het me is bij gebleven. De muziek van ‘Petroesjka’ hoorde ik ooit in het Concertgebouw en ‘Peter Grimes’ zag ik ooit op tv. De andere eenakters zijn me onbekend, maar met de muziek van Donizetti en Martinu zit het op voorhand al goed.
Weet u wat we doen? We gaan er hier weer een beetje op voor- en na beschouwen… Zo geniet u alvast op voorhand mee en duik ik spelenderwijs alvast in de producties: iedereen blij!
U kunt natuurlijk ook meegaan in mei…
Als ‘teasertje’ vond ik op YouTube alvast een trailer van Peter Grimes, met een prachtige José Cura in de titelrol. Daar gaan we lekker mee beginnen in een stukkie…