Don Carlo, wat een opera!

Ik heb weer een nieuwe liefde…. Nou ja, in ieder geval tot de volgende prachtige opera langskomt dan: Don Carlo. Ik keek ‘m gisterenavond op TV (een uitvoering van The Met uit 2010) met echtgenoot naast me op de bank en was bijna verbijsterd. Wat een opera! Maar liefst vijf bedrijven heeft Giuseppe Verdi nodig om zijn punt te maken. Vijf bedrijven vol met de prachtigste aria’s, duetten, trio’s en kwartetten. Mamma mia, en wat een zware, zware rollen.

Maar liefst 7 grote stemmen heb je nodig om er een waardige productie van te maken: Don Carlo, tenor, Elisabetta, sopraan, Eboli, mezzosopraan, Rodrigo, bariton, Filippo, bas en een machtige bas met een kleinere rol die de verschijning van de oude Don Carlo kan zingen en een al even machtige bas die de rol van de Grootinquisiteur kan zingen, ook een kleine rol, maar erg lastig goed te bezetten.

The Met slaagde erin, tuurlijk, die kunnen een duit uitgeven… Maar dan nog moet er ook de chemie zijn… en die was er, zelfs met Roberto Alagna in de titelrol, waar ik niet zo’n fan van ben: een meer dan geslaagde productie.
De aria’s? Bijna teveel om op te noemen: Elisabetta moet wachten tot het allerlaatst tot ze haar ‘Tu che le vanitá’ mag zingen, razend moeilijk. Eboli heeft er twee: ‘Nel giardin del bello’ en ‘O don fatale’. De sterfscène van Rodrigo. Het duet tussen Fillipo en de Grootinquisiteur. Het allermooiste vind ik eigenlijk wel de aria van Filippo ‘Ella giammai m’amò‘.

Het plot is nu eens tamelijk logisch en goed te volgen: Don Carlo zal trouwen met de mooie en edele prinses Elisabetta van Frankrijk. Op het laatste moment besluit zijn tamelijk wispelturige vader zélf met Elisabetta te trouwen en de twee geliefden moeten al afscheid nemen na hun eerste liefdesduet. Het afscheid vernietigt Carlo, zijn karakter lijkt, ondanks dat het de titelrol is, tamelijk slappig uitgewerkt. De grote sterke rol is voor Rodrigo, die probeert tussen iedereen te bemiddelen maar uiteindelijk vermangeld wordt in de complotten. Er is tussen Elisabetta en Carlo niks onoirbaars (wat een woord eigenlijk…) gebeurd, maar Filippo is zeer achterdochtig en jaloers. In eerste instantie dacht ik altijd dat de oude koning wel deugde en alleen maar een oude vermoeide man was, maar na gisterenavond ben ik van mening veranderd. Eboli houdt ook van Carlo en als haar liefde niet beantwoord wordt is haar wraak verschrikkelijk en die vernietigd ook haar. Neem op de achtergrond het geduvel tussen Spanje en Vlaanderen en je hebt alle ingrediënten voor ellende.

In het filmpje de aria van Filippo. Een bassen-killer, deze aria: lang, hoog, met lange lijnen. En al die tijd moet het vermoeid en aan het einde van je krachten klinken.

Tijdens een masterclass in 1989 (mijn hemel wat lang geleden!) in Salzburg was er een jonge bas die de aria geweldig vertolkte. Hij zong ‘m tijdens een groepsles geheel en al uit zonder één onderbreking van de maestro, professor Rudolf Knoll, zelf bas. Wij luisterden ademloos en ontroerd. De pianist kromde zich over het niet malse piano-uittreksel van de partij en begeleidde boven zijn kunnen. Zulke momenten in de klassieke muziek zou ik u gunnen: alles lijkt op zijn plaats te vallen. Aan het einde bleef het lang stil en tenslotte stonden we allemaal op en applaudiseerden. Professor Knoll liep op de jonge bas af en knuffelde hem en sprak toen eigenlijk vernietigende woorden: “Het enige dat ik erop aan te merken heb is dat je oud en moe moet klinken en dat jij met je twee-endertig jaar en alle energie die er in je stem klinkt de aria nooit zó op het toneel zal zingen… Je moet nu alleen nog een jaar of dertig ouder worden…” Daar sta je dan, als jong aanstormend talent. Waar zou-d-ie gebleven zijn, deze prachtige jonge stem? Hij is nu dertig jaar ouder.

Een nieuw seizoen en Porgy and Bess

Hoe is’t met u? Zomer achter de rug? Weer aan het werk? Vakantie lijkt wel erg lang geleden zeker? Ik zal u maar niet vertellen dat ik nog lekker een weekje ga, nu u allemaal weer thuis bent. Schuiven we mooi de winter nog effe voor ons uit.

Nee, maar serieus, het was een heerlijke zomer, rustiger en warmer dan anders, met leuke concerten, fijne uitjes met vrienden en voorbereiding op het seizoen dat komen gaat. Op het werk was het stil, erg stil… toen afgelopen week zowat alle collega’s weer op het honk waren en er weer min of meer gesteggeld werd om een werkplek, sprong mijn hart van blijdschap op: ze zijn er allemaal weer, zijn gezond en wel van vakantie terug en er is weer reuring, altijd fijn!

De theaterseizoenen zijn ook weer allemaal aan het draaien. DNO begon haar seizoen met een geweldig combi van Pagliacci en Cavelleria Rusticana, hier en daar lekker Amerikaans afgekort tot ‘CavPag’ (ik moest drie keer nadenken voordat ik de afkorting begreep, dacht eerst dat het om een hedendaagse opera ging, suf hè?)

En ik ga mijn eerste schreden in het nieuwe seizoen ook weer zetten: in oktober ben ik in Lille en Ravenna, met allemaal prachtig repertoire.

Weet u wat het leukste was dat me op het gebied van klassieke muziek is overkomen, deze zomer? We gaan naar Porgy and Bess in The MET! Nou ja, niet naar The Met herself, maar naar Pathé, vroeg in 2020. Ik zag ‘m langskomen, de opera en holde naar het theater. Was maar net op tijd voor kaartjes, ze gingen als een dolle!
Een van de top-happenings in mijn theaterseizoen: met vrienden eten en daarna naar de operafilm. We gaan het nu voor de derde keer doen en dan is het een traditie, wat u?!

Porgy and Bess dus, een van mijn all-time-favourites. In 1935 gecomponeerd door George Gershwin, op een libretto van DuBose Heyward en broer Ira Gershwin. Een all-black cast, op eis van de componist en dat is tot op de dag van vandaag nog zo.

Ik zag ooit de film met Sidney Poitier als een buitengewoon knappe Porgy en Sammy Davis Junior als de beste Sportin’Life ooit. De kern van het verhaal is in een paar zinnen uitgelegd: de invalide en arme Porgy leert oud-prostituee Bess kennen en ze worden gelukkig met elkaar. Bess heeft moeite haar cocaïne-verslaving af te leren en valt uiteindelijk in een onbewaakt moment (als Porgy er even niet is) terug in haar oude gewoonten. Coke-dealer Sportin’Life profiteert van haar terugval en neemt haar mee naar New York. Als Porgy hoort dat zijn Bess terug is naar New York gaat hij haar daar zoeken. De opera eindigt hoopvol, maar je vraagt je wel prozaïsch af of dat ooit nog goed komt, daar in New York.

Gershwin was niet blij met de film, hij vond het teveel op musical lijken. Dat heeft er mede toe geleid dat er maar heel weinig van te vinden is op YouTube. Ik vond een best aardig stukkie. Het is wat donker allemaal, maar daar moet u maar even doorheen kijken. De glijerigheid van Sammy Davis is legendarisch en Sidney Poitier is in alle opzichten de knappe man die hij in mijn herinnering was. Ik verheug me nu al op februari 2020!