Gurre-Lieder…. Overrompelende muziek

Er staat een nieuwe podcast klaar. Zie de grote icoon hiernaast.

Aparte dingen zijn er gebeurd op 13 september; in 1755 stierf Francesco Durante, een componist in de categorie ‘ouwe Italianen’. Hij schreef een van de mooiste en origineelste Avé Maria’s die ik ken ‘Vergin tutto amor’ met van die dreunende bassen die hun tijd ver vooruit zijn… Ik zong hem wel eens als ik mensen ervan kon overtuigen dat er ook nog andere mooie Avé Maria’s bestaan dan het eeuwig gevraagde van Bach/Gounod…

En twee zangers werden er geboren: in 1929 bas Nicolai Ghiaurov (ooit met Mirella Freni, prachtige sopraan…) en tien jaar later in 1939 sopraan Arleen Auger.

Maar daar wilde ik het met u niet over hebben. Ik wilde het hebben over de Gurre-lieder.
Die gingen namelijk in première op 12 september jongstleden en spelen nog op 15, 18, 21 en 23 september bij de Nationale Opera/ballet.. Ik vond het een zodanig intrigerende voorstelling dat ik besloot er een Vocalies aan te wijden. Laat ik nou ook eens een lans breken voor (min of meer) hedendaags repertoire…

Het is voor het eerst dat dit repertoire scènisch ‘gezet’ is en dat is heel bijzonder. Ook nogal een project ook: het is een groots opgezette cantate voor vijf vocale solisten, een spreker, groot koor en groot symfonieorkest. De tekst is gebaseerd op gedichten van de Deense schrijver Jens Peter Jacobsenen door Robert Franz Arnold in het Duits vertaald. ‘Gurre’ staat voor het kasteel Gurre in Denemarken.

Schönberg begon zijn Gurre-Lieder als een kleine liedcyclus. De première in de Weense Musikverein in 1913, was een groot succes.
Logisch want het onderwerp is van alle tijden: een hartstochtelijke liefde die stukloopt.

Kort het verhaal:
Koning Waldemar bemint Tove. Zij is een mysterieuze figuur, verbonden aan de mensenwereld én aan die van de vogels. Koningin Helvig is jaloers en laat Tove vermoorden. De Woudduif bericht hierover in een ontroerend lied. Waldemar klaagt God aan. Er volgen nachtmerrieachtige taferelen − met een boer als de stem van het volk, en een nar die waanzinnig is geworden. Een woest leger dat in de oorlog is omgekomen raast als een horde geesten in het rond. De stralende zonsopkomst waarmee het stuk eindigt, geeft aan hoe onbeduidend het menselijk lot is in vergelijking met de macht van de natuur.

Het belooft een bloedstollend schouwspel te worden als ik de website van de Nationale Opera/Het Nationale ballet mag geloven.

In het filmpje een concertante opname van een deel tijdens de Last Night of the Proms. Moedig hoor, om dat daar te doen. Overrompelende muziek. Ik hoor Wagner, Mahler, Bruckner, Richard Strauss en dat allemaal in het kwadraat en ja, dat moet eigenlijk uit het hoofd en scènisch…

Er zijn talloze opnamen te vinden op YouTube, maar niet als een opera. Gat in de markt! Ga kijken! Ga luisteren!

Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *