Het goud van de Rijn

Zomer in Nederland, luwte, eindelijk warm weer, weinig klassieke muziek, veel festivals, maar da’s vooral pop. Van zon doorstoofde wandeltochten in een vol bloeiend landschap of stad. In Utrecht pingelde een pianostudent, die zijn gebrek aan talent moet compenseren met veel oefenen, ons tegemoet uit een van de ramen van het conservatorium, op de Helsedijk bij Willemstad (het buurtschap bestaat echt, ik zweer het u…) kakelde een kip – het hele stuk dat we hem, pardon haar konden horen – bijna precies over een octaaf.

André Rieu die Maastricht aan het feesten krijgt en in de rest van Nederland de tongen van het dédain los maakt . Gelukkig wordt de groep mensen die er niks van begrijpt dat Rieu zulke volksfeesten ontketent met zijn muziek snel kleiner. Vroeger, zo schreef een bijdehante hoogleraar schreven alle componisten ‘voor het volk’ (dat ze term zo durfde te hanteren vond ik al tamelijk arrogant, maar vooruit….). Rieu slecht volgens haar de kloof tussen het volk en de elite. Nou denk ik persoonlijk dat Rieu gewoon de muziek maakt die hij leuk vindt en dat het hem aan zijn reet zal roesten wat de elite ervan vindt, maar…. hij zal in zijn vuistje lachen, gehaaid als hij is: alle publiciteit is prima… Ook negatieve en met dedain vervulde…

Zo hier en daar duiken er projecten op die dan weer wel de moeite van het schrijven waard zijn: bijvoorbeeld de productie van Wagner’s ‘Das Rheingold’ op de Rijn (dus).
Het begon als een wild plan voor het 38ste Lustrum van het Utrechtsch Studenten Concert: met een operaschip de Rijn opvaren van Rotterdam naar Koblenz en dan via Duisburg, Arnhem, Utrecht en Amsterdam weer terug. Onderweg aanleggen en voorstellingen geven.
De MVS Oriana is het grootste overdekte drogeladingschip dat in Europa rondvaart en het kan een orkest, koor, solisten en publiek aan voor een voorstelling van de ‘inleider’ van Wagner’s ‘Die Ring des Nibelungen’: ‘Das Rheingold’(vóór u kwisjes gaat organiseren: de andere drie zijn Die Walküre, Siegfried en Götterdämmerung).

De opera ging in première in München in 1869. Grappig: deze opera was het laatste klaar, omdat Wagner zijn Ring achterstevoren schreef (volgens mij worden detectives ook achterstevoren geschreven, denkt u niet? sorry, zijspoor….). De laatste gebeurtenis in de Ring was de dood van Siegfried.

Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *