Wij hebben sinds enige tijd een nieuw operabeest, wist u dat? Nee niet Tijl Beckand van ‘De Tiende van Tijl’ (hoewel een lekker menneke, dat wel) en ook niet Lenneke Ruijten, uistekend Mozart-zangeres, nee een echte, zo een die je met huid en haar opvreet als je niet uitkijkt: Eva Maria Westbroek.
Waarom heb ik het over haar? Nou, ze werd genoemd in een recensie in de Volkskrant van afgelopen dinsdag. Ze zingt de titelrol in Manon Lescaut, een prachtige opera van Giacomo Puccini (niet te verwarren met de versie van Jules Massenet); ik draaide er wel eens stukken van op Vocalies.
Ik las de recensie en zat mijn hoofd te schudden: weer zo?n regisseur die het zaakje zodanig uit zijn verband trekt dat de hoofdrolspelers en dirigent er eigenlijk niks mee kunnen en daarom vaak een volkomen onterechte slechte recensie krijgen. De man moet klappen hebben?.
Gelukkig is de recensent zo genuanceerd dat uit het lezen duidelijk wordt dat de schuld voor het grootste deel bij de regisseur zit en minder bij de zangers. Ik zou de man het theater uitgeschopt hebben, maar ik heb makkelijk kletsen: ik hoef niet nog carrière te maken en ik mag alles wat ik ervan vind hier typen zonder dat het mijn toekomst schaadt.
Dat kunnen beginnende (en trouwens gevorderde evenmin) operazangers zich niet veroorloven… een kort citaat:
”Ondertussen dolen Manon, haar minnaar Des Grieux en de oude Geronte verloren over het toneel. Wat ze zingen, zingen ze uitstekend, maar hun beweegredenen blijven ongewis… Het is een en al handenwringen en in vertwijfeling naar het hoofd grijpen. Westbroek, de diva die moest vlammen, wordt door Trelinski vakkundig gesmoord”
Oei wat erg, denk ik dan, wat een opeenstapeling gemiste kansen en wat schadelijk, vooral voor de beide hoofdrolzangers. Kijk, dirigent Carlo Rizzi heeft zijn naam gevestigd. Die zal de productie knarsetandend uitdirigeren en vervolgens zijn zegetocht met getalenteerdere regisseurs voortzetten. De beide jonge zangers zouden behoorlijk last van zo’n misproductie kunnen hebben/krijgen. En het is zo’n mooie opera…
Ik las de recensie en zag een sterfscene voor me uit Manon met Rolando Villazon en Anna Netrebko. Netrebko moet daar staand sterven en dat lijkt me ook zo’n onmogelijke positie. Maar na lang zoeken, toen ik de scène eindelijk gevonden had, bleek hij uit Manon Lescaut van Massenet te komen en niet uit de opera van Puccini. Jammer dus.
In het kort het plot van Manon:
Jong meisje Manon maakt kennis met Des Grieux, deze wordt op slag verliefd op haar. Géronte de Ravoir wil Manon ontvoeren. Manon en Des Grieux vluchten. Men verzekert Géronte dat Manon de armoede snel beu zal zijn en daarna over te halen is om voor de luxe te kiezen die hij haar bieden kan.
Manon verlaat Des Grieux inderdaad voor Géronte. Maar ze verveelt zich snel en verlangt terug naar de liefde van Des Grieux. De gelieven worden verenigt en ze willen samen vluchten, maar als Manon haar juwelen bij elkaar wil zoeken, vallen de soldaten binnen en arresteren haar.
Manon wordt veroordeeld voor diefstal en verbannen naar Louisiana. Des Grieux reist met haar mee. In Amerika wordt Manon ziek en als Des Grieux op zoek gaat naar water zakt ze uitgeput in elkaar. Als Des Grieux terugkeert verklaart zij hem nog een keer haar liefde en sterft in zijn armen.
En toen ik een filmpje wilde opladen kwam ik in de problemen. Ik had u graag wat scènes van Eva Maria Westbroek laten zien, uit de opera Manon Lescaut. Niks te vinden, alleen die prachtige, prachtige sterfscène met in dit geval Villazon en Dessay. Maar dat doet geen recht aan het bovenstaande verhaal.
Ik vond wel een concertante aria, gezongen bij de viering van de 80ste verjaardag van ons aller Cristina Deutekom. Dus die heb ik maar opgeladen. Ze zingt het prachtig. Let erop hoe makkelijk ze de stem voorin houdt, da’s nodig, want in het begin gaat de aria laag voor een sopraan. Focussen is dan de beste oplossing. Ze was het beste dat er die avond gebeurde…